Det skal vi gøre alt for at bevare: fællesskab, kulturmiljøet og naturen

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Det skal vi gøre alt for at bevare: fællesskab, kulturmiljøet og naturen

VALGDEBAT: Hvad er for dig en helt særlig værdi i Dragør, og hvordan vil du udvikle den? Det var et centralt spørgsmål, som spidskandidaterne til kommunalvalget blev bedt om at forholde sig til, da de tørnede sammen i den første af syv valgdebatter, som Dragør Nyt står for.

Og selvom kandidaterne har meget forskellige holdninger til, hvordan man skal værne om og udvikle Dragør, pegede de stort set alle sammen på de samme ting, som de selv elsker kommunen allermest for.

»Vi flyttede hertil for 25 år siden. Noget af det, vi lagde mærke til, var følelsen af, at vi kom ud på landet, forbi hestefoldene, og så havnede vi bare i en superhyggelig by. Noget andet, der var vigtigt for os, var, at skolerne – alle fire, som der var dengang – lå i top-10. Det, syntes vi som tilflyttere, var fantastisk. Det skal de fortsat være,« lød det fra Michael Thurau fra Liberal Alliance.

Frank Green Strathe fra Danmarksdemokraterne fremhævede nogle af de samme ting, men understregede også, at selvom alle, der bor i Dragør, ved, hvor fantastisk her er, så er der stadig mange, der ikke ved, hvad Dragør er og har at byde på.

»Jeg kan ikke komme på en anden by, der ligger 12 kilometer fra Rådhuspladsen, der har det, Dragør har. Der er et uudnyttet potentiale i blandt andet turister. Der er så mange ting, man kan gøre herude. Folk kender ikke nok til Dragør. De ved måske, at det ligger på Amager, men ikke mere. Men her er en herlighedsværdi og en historiske værdi, som er noget helt særligt,« sagde han.

Vi har en fællesskabsskabende kraft

Nicolaj Bertel Riber fra Socialdemokratiet fremhævede den fællesskabsskabende kraft, som han mener er noget af det vigtigste at både bevare og udvikle. Og den kommer i mange former.

»Vi er enormt gode til at finde sammen i fællesskaber. Aktivitetshuset er et godt eksempel, hvor der er mange forskellige fællesskaber. Vi havde også en borgergruppe, der i løbet af no time fandt hinanden for at genmale regnbuebænken, hvis den skulle blive udsat for hærværk igen. Alle de her fællesskaber skal vi værne om,« sagde han.

Else Lykke Madsen fra Radikale Venstre pegede i samme retning.

»For mig er havet, Store Maglebys historie og Dragør smukke huse nogle af de vigtigste værdier. Og så har vi foreningslivet, som jeg aldrig nogensinde har mødt noget lignende andre steder – det er Wiedergården og idrætsforeninger og alt mulig andet. Men jeg vil tilføje et ønske. Jeg vil gerne have en stikhal til Hollænderhallen. For breddeidrætten er sundt og godt, og den skal vi gøre noget for at styrke,« sagde hun.

Henrik Kjærsvold-Niclasen, Venstres spidskandidat, var glad for, at politikerne blev ved med at gentage hinanden. For ifølge ham er fællesskabet og foreningerne Dragørs dna. Og politikerne skal sørge for at styrke og udvikle det velfærdssamfund, det hele står ovenpå.

»Men det er også vigtigt, at huske, at vi ikke skal være et frilandsmuseum – vi skal have et levende fællesskab, hvor både børn, unge og ældre trives,« sagde han.

Balance mellem udvikling og bevaring

De samme tanker gjorde Peter Læssøe fra Liste T sig.

»For os er det kulturmiljøet og fællesskabet, der er noget af det vigtigste ved Dragør. Dragørs gamle by og gamle havn – det historiske miljø sammen med det aktive foreningsliv – kan noget særligt. Vi vil styrke bevaringsindsatsen i forhold til bevaringsværdige bygninger og miljøer. Vi vil også udvikle vores lokale kulturinstitutioner. Et kulturværft snakker vi om. Og så skal vi sikre grønne kiler, bynære skove og i det hele taget værne om balancen mellem udvikling og bevaring,« sagde han blandt andet.

Relaterede artikler

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER