Skal Dragør og Tårnby lægges sammen? Ja, mener Sydamagerlisten og Anne Grønlund-listen. Nej, mener Dansk Folkeparti, De Konservative, SF og Moderaterne. Sådan lød det, da de seks forskellige partier mødtes ved anden runde af valgdebatten, som Dragør Nyt stod for den 16. september.
Flemming Blønd talte – ikke overraskende – varmt for, at Dragør bør lægges sammen med Tårnby.
»Der ligger en stor besparelse i at blive lagt sammen. Ud over økonomien er der en stor gevinst i fagligheden. Når man puljer fagligheden, bliver man endnu mere specialiseret. Det er svært at tiltrække kompetent personale, så man er nødt til at pulje fagligheden,« sagde han blandt andet.
C: Vi kan sagtens klare os selv
Anne Grønlund bakkede ham som den eneste op. Hun synes ikke, man kan gemme sig bag, at nærdemokratiet er bedre i en lille kommune, og at Tårnby og Dragør er for forskellige til at blive lagt sammen. For hun mener som Flemming Blønd, at der vil være en kæmpe økonomisk og faglig fordel ved en sammenlægning.
De Konservatives Kenneth Gøtterup indrømmede, at en eventuel ny kommunalreform med henblik på at få færre kommuner nok ikke vil lade Danmarks mindste landfaste kommune – Dragør – overleve alene. Men så længe der ikke er snak om en ny kommunalreform, vil den nuværende borgmester slet ikke diskutere kommunesammenlægning.
»Vi kan sagtens klare os selv. Vi har økonomien til at klare os. Vi skal samarbejde med Tårnby om de ting, hvor det giver mening. Så kan vi se på, hvilke opgaver vi kan løse sammen. Det er vi i gang med. Men vi skal værne om vores kultur og identitet,« sagde han.
M: Hvor meget kan man spare?
Lisbeth Dam Larsen fra Moderaterne bakkede op og satte spørgsmålstegn ved, hvor meget man egentlig kan spare ved at lægge Dragør og Tårnby sammen.
»Man kan spare en borgmester, en kommunaldirektør og nogle politikere. Men der skal jo være det samme antal sagsbehandlere, pædagoger og så videre. Vi bliver jo ikke færre mennesker, selvom vi bliver en fælles kommune. Fordelen ved, at vi er så små, som vi er, er, at vi har et godt fællesskab og et godt foreningsliv, så alting går hurtigt. Der er ting, vi kan gøre bedre, men det behøver vi ikke blive slået sammen med Tårnby for at blive,« slog hun fast.
Uanset at der ikke er bred opbakning til en kommunesammenlægning, er der dog i det netop vedtagne budget afsat 700.000 kroner til en undersøgelse af ulemper og fordele ved kommunesammenlægning mellem Tårnby og Dragør versus tværkommunalt samarbejde.
Relaterede artikler
- Skal vi have flere turister til Dragør?
- Dragør er ikke på vej til sammenlægning
- Fremtiden kan byde på shuttlebus til gymnasierne og lufthavnen
- Det skal vi gøre alt for at bevare: fællesskab, kulturmiljøet og naturen
- Husbåde og ny skurby på havnen?
- Grøn energi, en moderne havn og flere almennyttige boliger er en del af Dragørs fremtid