Hvordan fungerer den kollektive transport, og hvordan kan den blive bedre? Det var et af de første emner, der blev diskuteret i anden runde af den første af syv valgdebatter, som Dragør Nyt står for hen over efteråret. Her diskuterede Morten Dreyer, spidskandidat fra Dansk Folkeparti, Anne Grønlund fra egen liste, Kenneth Gøtterup fra De Konservative, Leif Nielsen fra SF, Moderaternes Lisbeth Dam Larsen og Sydamagerlistens Flemming Blønd, hvordan Dragør 2050 skal se ud.
Og den kollektive trafik til og fra Dragør vil se noget anderledes ud, hvis man spørger blandt andet SF, Moderaterne og Anne Grønlund.
»Noget, der overraskede mig, da jeg flyttede herud, var, at der kun var en bus, der i realiteten fungerer herude. Det skal vi simpelthen have kigget på. Vi synes, at det kunne være rigtig fedt, hvis der om morgenen var shuttlebus, der kørte i rundfart fra Dragør og til Tårnby Gymnasium og Ørestad Gymnasium i et par timer – og kørte igen et par timer om eftermiddagen. Den kunne også stoppe ved Dragørs tre skoler. Og så burde 250S køre videre til lufthavnen. Havnebussen kunne måske også sejle til Dragør. Man er i hvert fald nødt til at gøre noget,« slog Leif Nielsen fast.
Anne Grønlund: Busser skal være gratis
Anne Grønlund drømmer hverken om metro eller letbane, men hun vil have meget bedre busforbindelser og meget gerne gratis.
»Jeg er helt med på shuttlebus fra lufthavnen og hertil,« sagde hun som kommentar til Leif Nielsens forslag. Senere gik hun dog endnu mere til stålet og understregede, at bedre kollektiv transport er hendes mærkesag nummer et, og at den slet ikke fungerer godt nok i dag. Og så er det for dyrt.
»Jeg elsker offentlig transport. Men det er latterligt, at det koster 30 kroner at komme ind til Rådhuspladsen. Det er en katastrofe. Kollektiv transport er nøglen til grøn omstilling. Hvis vi havde en grøn og gratis kollektiv transport, kunne vi løse utrolig mange problemer,« sagde hun.
Lisbeth Dam Larsen fra Moderaterne har også flere ting på ønskelisten til den kollektive transport, men hun tror også, at det kan lykkes at ændre på noget.
»Vi bliver nødt til at have noget, der forbinder os hurtigere til metroen, eller at vi får hurtigere busser, så vi får lokket folk fra bilerne og over i offentlig transport. For det tager længere tid med bussen ind til byen nu, end før vi fik metroen. Så vi vil gerne have cykelbusser og mulighed for at tage cykler med i metroen, som man ikke kan i myldretiden lige nu. Vi skal have lavet noget om. Men vi taler jo om 2050, så det er jeg sikker på, vi også kan gøre,« sagde hun.
Busdriften kan blive bedre – men lovgivning spænder ben
Kenneth Gøtterup, De Konservatives spidskandidat, kunne også tænke sig at have flere muligheder i forhold til Dragørs busbetjening. Men han bad de andre kandidater om at passe på med at skælde den nuværende busbetjening alt for meget ud. Han mindede om, at der er en lovgivning, som spænder ben for, at Dragør kan få alle de busafgange og ruter, man kunne ønske sig.
»Vi skal lige kigge på busbetjeningen i dag. Fra Sydstranden kan man komme med 250S hvert 12. minut i myldretiden. Du kan i myldretiden komme til lufthavnen hvert 15. minut, hvor man kan ramme lufthavnen og metroen. Og med 250S kommer man direkte ind til byen,« sagde Kenneth Gøtterup og fortsatte:
»Vi kan diskutere, om det er godt nok. Jeg synes personligt, det er en god busbetjening, vi har herude. Men vi skal hele tiden følge vores pendlermønstre og borgernes behov. Her skal vi arbejde med at lægge pres på Folketinget. For vi er bundet af superrigid lovgivning omkring busbestilling. Vi kan ikke lægge ruter om uden at spørge alle de kommuner, busruten går igennem. Vi må gerne drive en shuttlebus i Dragør, men ikke ud af Dragør. Det er den vej, vi skal arbejde for at ændre på noget.«
Flemming Blønd fra Sydamagerlisten havde dog en nem løsning på dette problem.
»Hvis vi var én kommune med Tårnby, kunne vi drive bus sammen,« slog han fast og fik klapsalver og latterudbrud fra både publikum og de andre politikere. Ingen kunne blive overrasket over, at en sammenlægning med Tårnby Kommune ifølge ham også kunne give mere fleksibel busdrift.
Morten Dreyer fra Dansk Folkeparti var den eneste kandidat, der ikke umiddelbart var villig til at prioritere en bedre kollektiv transport. Ikke fordi han ikke kan se det som en fordel at få en shuttlebus, der kører mellem Ørestaden, Krudtårnsvej og lufthavnen.
»Men vi har desværre de busser, vi har råd til. Der er ikke penge til at bruge flere millioner kroner til busser. Så skal vi i hvert fald tage stilling til, om det er børnene eller de ældre, vi skal tage pengene fra,« lød det fra Morten Dreyer.
Den yngste tilhører stillede det bedste spørgsmål
Aftenens skarpeste spørgsmål fra publikum kom fra Lukas fra UngDragør (som var til stede for at styre teknikken for Dragør Nyt ved valgdebatten). Han spurgte nemlig, hvor pengene skal komme fra, hvis den kollektive transport skal være gratis.
Her var der nogle enkelte konkrete bud.
»Vi tror på en shuttlebusløsning i samarbejde med lufthavnen. De kan forlænge den løsning, de har nu. Så det vil være selvfinansierende og vil på den måde ikke koste noget,« lød det fra Anne Grønlund.
Kenneth Gøtterup roste den unge mand for det klare spørgsmål og beklagede, at der ikke var mange, der gav ham et klart svar. Da Leif Nielsen prikkede til borgmesteren for at få hans svar, var han klar i spyttet.
»Jeg går ikke ind for, at den kollektive transport skal være gratis,« sagde Kenneth Gøtterup.
Relaterede artikler
- Skal vi have flere turister til Dragør?
- Dragør er ikke på vej til sammenlægning
- Fremtiden kan byde på shuttlebus til gymnasierne og lufthavnen
- Det skal vi gøre alt for at bevare: fællesskab, kulturmiljøet og naturen
- Husbåde og ny skurby på havnen?
- Grøn energi, en moderne havn og flere almennyttige boliger er en del af Dragørs fremtid