Dragør-talent skriver superligakontrakt med FC Nordsjælland: »Det er en drøm, der går i opfyldelse«

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Dragør-talent skriver superligakontrakt med FC Nordsjælland: »Det er en drøm, der går i opfyldelse«

Det 18-årige fodboldtalent Markus Walker fra Dragør har skrevet under på sin første seniorkontrakt med FC Nordsjælland og er allerede rykket op i klubbens superligatrup. Karrieren begyndte i Dragør Boldklub, og siden har han kæmpet sig hele vejen frem – nu som fuldtidsprofessionel.

Markus Walker begyndte at spille i Dragør Boldklub som fem-seksårig, inspireret af sin fars store fodboldinteresse. Interessen blev hurtigt til talent, og allerede som otteårig blev han spottet af talentspejdere fra FC Nordsjælland.

»Jeg var i Dragør Boldklub og spillede med mine venner og hyggede mig, da de begyndte at kigge på mig. De tog kontakt til min far, og så begyndte jeg at træne i Farum en gang om ugen,« fortæller Markus Walker.

To år senere skiftede han permanent til den nordsjællandske klub. Dermed begyndte et intensivt forløb med mange ugentlige træninger, både morgen og eftermiddag.

Pendlede i årevis

Skiftet til elitefodbold betød, at den almindelige skolegang hurtigt blev svær at få til at fungere. Først blev han flyttet til en fodboldklasse i Farum, men den løsning holdt kun et halvt år. I stedet fandt han sammen med tre holdkammerater en skole i Allerød, som han dagligt pendlede til fra Dragør.

»Vi var ude af døren klokken halv syv hver morgen. Jeg blev kørt til metroen i lufthavnen, og så tog jeg toget hele vejen til Allerød,« siger han.

Efter folkeskolen begyndte Markus Walker på hhx på Niels Brock. Det var et bevidst valg, selvom det betød et stramt skema med undervisning og fuldtidstræning.

»Det var vigtigt for mig at have en uddannelse som backup,« forklarer han.

Professionel – og stadig hjemme i Dragør

Denne sommer blev skelsættende. Markus Walker afsluttede sin hhx og skrev under på sin første seniorkontrakt med FC Nordsjælland. Dermed er han nu fuldtidsprofessionel – med daglig træning og faste rutiner i Farum.

Han bor stadig hjemme i Dragør og kører selv frem og tilbage i bil – med et kørekort, han også nåede at tage midt i det hele.

»Jeg fik kørekort sidste sommer. Det har virkelig gjort det lettere,« siger han.

Markus Walker er desuden en fast del af U19-landsholdet og var i juni med til EM. Holdet gik ikke videre fra puljen, men han beskriver oplevelsen som stor og lærerig.

På længere sigt er målet klart:

»Liverpool. Det er drømmen. Det er en kæmpe fanklub hjemme hos os,« siger Markus Walker.

Holder fast i rødderne

Selv med fuldtidsfodbold og landshold på cv’et prioriterer Markus Walker at holde fast i Dragør. Han ser sin bror spille i Dragør Boldklub, når det passer ind, og værdsætter tid med familie og venner som en vigtig kontrast til fodbolden.

»Det giver en ro også at lave noget andet og bare være sammen med dem, jeg holder af,« siger han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER