Der blev drukket boblende væske af almindelige vinglas på Dragør Rådhus fredag aften.
Kort før klokken 18 skålede konstitueringspartiernes frontfigurer på en veloverstået forhandling. Og lidt efter klokken 22 blev aftalen så offentliggjort.
Tilbage som konstituerende parter stod Kenneth Gøtterup (C) flankeret af Nicolaj Bertel Riber fra Socialdemokratiet og Henrik Kjærsvold-Niclasen fra Venstre.
SF var også med i forhandlingerne til det sidste, men de er altså ikke med i konstitueringen. I følge den pressemeddelelse, der er sendt ud, ser de sig selv som aktiv samarbejdspartner og søger også at være med i næste års budgetforlig, lyder det.
Et udvalg mere
Siden valgresultatet blev kendt, så har det været en kendsgerning, at Kenneth Gøtterup fortsætter som borgmester.
Men hvor mange udvalgsformænd der ville blive konservative, og om de andre konstitueringspartier også ville få en formandspost i et udvalg, har siden været et åbent spørgsmål.
Nu står det klart, at de to konstitueringspartnere får en udvalgsformandspost hver, mens De Konservative får tre udvalgsformandsposter.
Der bliver nemlig oprettet et ekstra politisk fagudvalg. Argumentet er, at det giver bedre kvalitet i den politiske behandling af sagerne.
Til gengæld nedlægges posten som 2. viceborgmester. Posten som viceborgmester går også til De Konservative, hvor Martin Wood Pedersen får den ærefulde titel.
Først i næste uge fordeler partierne, hvilke medlemmer der får plads i hvilke udvalg. Herunder om alle partier får en plads i Økonomiudvalget.