
Da Dragør Boldklub fik adgang til en nyetableret kunstgræsbane ved Hollænderhallen i 2013, var der ikke mange, der tænkte i forurening med mikroplast.
Men afslidningen af mikroskopiske partikler fra verdens kunstgræsbaner er siden blevet så stort et problem, at der er nye krav til banerne. Det får konsekvenser for Dragørs boldglade borgere.
For kunstgræsbanen skulle egentlig have været skiftet i år. De 2,7 millioner kroner, det ville have kostet, er allerede afsat i budgettet. Men dem kommer der ingen bane ud af i første omgang.
Gamle bildæk
Banen i Store Magleby er nemlig delvist lavet af granulerede bildæk, og de er kategoriseret som mikroplast. Dansk Standard har siden 2020 haft en vejledning om at undgå spredning af mikroplast fra kunstgræsbaner, og den er blevet suppleret med et EU-direktiv, der vil stoppe etableringen af nye kunstgræsbaner af denne type i 2031.
Selv om banetypen stadig er lovlig, vil den falde for en miljøscreening, hvis ikke man sikrer, at der bliver lavet riste, børster og bander, som kan hindre spredningen til omgivelserne – eller at man alternativt bruger kork til den ny bane. Ingen af delene kan lade sig gøre uden en ny lokalplan, og arbejdet med den slags tager tid – derfor er udskiftningen af banen udsat til 2028.
Leder efter andet for pengene
»Vi bliver nødt til at lave en ny lokalplan. Det er megaærgerligt for boldklubben, men vi skal have grundlaget på plads, og en lokalplan tager tid,« siger Nicolaj Bertel Riber, der er formand for Klima- By- og Erhvervsudvalget.
De 2,7 millioner kroner, der er afsat i budgettet, skal dog nok få ben at gå på – hvis der findes passende projekter.
»Vi skal se, om nogle af de ting, vi har planlagt i 2028, kan fremrykkes til i år, så vi får sat gang i et eller andet. Men det skal være noget, det giver mening at få sat strøm på,« siger formanden.