Lørdag den 20. september gik turen til Fælledparken, hvor dagens vanskelige modstander – Østerbro Idræts-Forening – spiller deres hjemmekampe.
Det skete på den efterhånden noget slidte kunstgræsbane, som bliver benyttet af stort set alle hold, der er omkring Fælledklubhuset: ØIF, HB, Viktoria og Heimdal.
Dragør Boldklub skulle op på hesten igen efter nederlaget på hjemmebane til HB. Men ØIF kan være en vanskelig modstander – og blev det også.
Det kuriøse for ØIF-holdet er, at flertallet af spillerne kommer fra Argentina. Det giver en speciel stemning, når deres spillere går til stålet i tacklingerne – lovlige som ulovlige.
Startede som lyn og torden
ØIF startede som lyn og torden og var meget tæt på en scoring efter to minutter. Det var, som om DB ikke kunne få bolden ud af egen zone, og ØIF lugtede blod. Efter tre minutter blev spillet vendt på hovedet, og DB kom foran 1–0.
Tobias Oppermann fik sendt en lang bold frem i højre side, hvor Oliver Joost og Tobias Damkær forsøgte at skabe en chance. ØIF kom i vejen og spillede bolden tilbage til deres målmand, som i den grad sjuskede med et kort spark.
Mads Lund var hurtig over sin modspiller og bold, og han fik spillet sig ned til baglinjen og sendt et indlæg til midten. Her kom Joost lidt for sent, men »Tub« Damkær fulgte godt op, svingede højrebenet og satte bolden i mål tæt op af venstre stolpe. Sådan lukker man ned for modstanderen.
ØIF kørte på og lod sig ikke anfægte af DB’s scoring. Kort efter 1–0-målet målet appellerede de for et straffespark – muligvis begået af unge Julius Damkær, men dommeren afviste.
Så tog det fart
Efter cirka 13 minutter kom ØIF tæt på DB’s mål igen. Et indlæg fra højre side forsøgte Julius Damkær at afværge med et hælspark, som mislykkedes. Bolden blev i stedet sendt videre ind foran mål, hvor DB’ målmand Mads Glæsner og Tobias Hjorth i fight med en ØIF-spiller fik reddet situationen. Glæsner kom hurtigt og frygtløs ud og blev ramt i baghovedet af Hjorths støvle.
DB bragte sig foran 2–0 efter ca. 17 minutter med Lucas Frederiksen som målscorer. Et godt opspil, hvor Lucas blev sendt fint frem til afslutningen af Tobias Oppermann. Flot spil af DB, som på den måde holdt ØIF nede.
Der gik kun fem minutter, så blev det ændret til 3–0 på endnu en scoring af Tobias Damkær. »Tub« modtog bolden i venstre side, tog et træk ned til få meter før hjørnet af målfeltet og fyrede venstrekanonen af. Bolden strøg direkte op i målmandens højre hjørne uden chance for at få hænderne på. Fantastisk scoring af Tobias Damkær.
Kort efter målet fik ØIF presset spillet ned mod DB’s mål, men anstrengelserne endte med et skud over mål.
Lucas Frederiksen ville også være to-målsskytte og blev det tre minutter efter 3–0-scoringen. Angrebet blev sat godt i gang af Daniel Graae med en lang, præcis aflevering i DB’s venstre side til Tobias Oppermann.
Lucas var løbet med frem og lurede i ØIF’s venstre side af målfeltet. Den flade aflevering overlistede tre ØIF-spillere, som ikke nåede med tilbage. Lucas satte en flot venstre inderside på bolden uden chance for ØIF-målmanden. Hurtigt opspil med overblik og scoring – 4–0.
Fight over teknik
ØIF’s passion for spillet manglede ikke noget, men lysten stod måske ikke mål med det tekniske spil, selvom der blev fightet til sidste blodsdråbe.
DB blev ramt af to gule kort i det sidste kvarter af første halvleg. Først var det Julius Krüger, der noget overraskende fik det gule kort i en nærkamp, hvor begge spillere var lige gode om bataljen.
Fem minutter efter var det Daniel Graaes tur til et ophold på bænken. Det var for en tackling, som dommeren ikke havde dømt tidligere i kampen, selvom tempoet og nærkampene var hårde.
ØIF fik reduceret til 1–4 umiddelbart før pausen, og DB skiftede Oliver Joost ud. Ind kom Jacob Heinsøe. En taktisk udskiftning, fordi to af de bagerste spillere sad og kølede af.
Dramatisk straffespark
ØIF kom ud til anden halvleg med samme fart og iver som i første. Men selvom ØIF sværmede om DB’s mål, blev det ikke til åbne afslutninger.
DB skiftede Lucas Frederiksen og Daniel Graae ud efter 48 minutter. Graae blev på bænken efter det gule kort. Ind kom Victor Dyhl og Leonardo Han.
DB fik ligesom i første halvleg pillet ØIF ned efter deres offensiv. DB fik tildelt et straffespark efter cirka 51 minutter. Det kom efter et hjørnespark fra DB’s venstreside. Julius Krüger kom højst og headede bolden ned på en ØIF-forsvarer, som forsøgte at »tage armen af«, men bolden ramte. Dommeren var ikke i tvivl: straffe!
Så kom det ægte drama. Først var det Tobias Damkær, der stod klar med bolden, men overlod den til Mathias Lindhart.
Lindhart sparkede fladt i den højre side af målmanden, der fik hænder på og hindrede scoring. Desværre for ham fik han sparket bolden ud til Lindhart, som straks var over bolden. Det var målmanden også, og han fik tacklet Lindhart i afslutningen. Bolden ramte stolpen og gik i spil igen.
Denne gang fulgte Tobias Hjorth op og fik mellem tre ØIF-spillere sat bolden i mål til 5–1. Godt fulgt op af to omgange på et mislykket straffespark.
Gult på gult
Igen kom ØIF tilbage i kampen. De fortsatte ufortrødent og fik reduceret til 5–2 efter cirka 56 minutter.
Men i stedet for at skabe spænding i kampen blev ØIF ramt af to gule kort efter 63 og 66 minutter. Først blev Oppermann noget voldsomt nedlagt på egen bane. Derefter et dumt kort for at stå i vejen for et frispark, som DB var ved at igangsætte. Store protester fra ØIF’s spillere, selvom reglerne er klare på det punkt.
På det efterfølgende DB-angreb fik Victor Dyhl serveret en god chance af Leonardo og til sidst af Mads Lund foran mål, men misbrugte muligheden for yderligere føring.
Umiddelbart efter fik Leonardo Han chancen for scoring på et direkte frispark, men ØIF’s målmand reddede flot.
ØIF fik deres sidste chance efter 88 minutter, men bolden tog stolpen og gik i spil igen. DB sluttede kampen med et sidste angreb og en afslutning af Tobias Hjorth, men heldet var ikke med ham. DB vandt fortjent 5–2 over et temperamentsfuldt ØIF-hold.
Dramaet var ikke slut, selvom dommeren havde fløjtet sidste gang. DB ville synge og danse »Hvem var det, der vandt i dag?« Men det blev for meget for flere af ØIF’s argentinske spillere. Sejrssangen endte i tumult, efter at ØIF-spillerne angreb med bold og vandflaske.
Sangen og sejren fik DB dog til sidst.
Der var for alvor gang i målscoringen i weekendens kampe. HB slog B1960 med 4–2, Jægersborg besejrede KFUM med 4–1 og topholdet CBS Sport vandt ude med 3–1 over Hellas. Viktoria Bk tog ligeledes ude en 5–1 sejr over KFB, og Føroyar slog hjemme Bispebjerg Bk med 3–0. Den mest målfattige kamp var weekendens sidste, hvor PI Fodbold ude vandt med 2–0 over Nørrebro FF.
Næste kamp er et topopgør på hjemmebane mod IF Føroyar, der ligger på 3. pladsen. DB ligger fortsat 2’er et point efter førerholdet CBS Sport. Kampen spilles lørdag den 27. september klokken 12.00 – og i dagens anledning sættes der fokus på mere end en fodboldkamp, nemlig også kampen mod kræft.
Dragør Boldklub bakker både op om »Støt brysterne« og indsamlingen til cancerramte børn via Sport’n’Charity. For at markere dette møder DB på dagen i lyserødt – og samtidig giver klubben også en kontant støtte, ligesom publikum til kampen kan få mulighed for at støtte både holdets kamp på banen og kampen mod kræft. Vel mødt.


