Helle Barth i stemmekatastrofe – vil ikke genopstille

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Helle Barth i stemmekatastrofe – vil ikke genopstille

Venstre fik ikke et godt valg i Dragør, men formår at holde skinnet på næsen med to medlemmer i den kommende kommunalbestyrelse. Alligevel kommer der udskiftning på stolene i byrådssalen. Helle Barth fik et personligt katastrofevalg, hvor hendes personlige stemmetal faldt fra 342  i 2021 og til 66 tirsdag.

Helle Barth er den mest prominente af de fire politikere, der forlader kommunalbestyrelsen. Ved forrige valg var hun spidskandidat og kom direkte fra den borgmesterpost, som hun havde haft i et halvt år, efter at Dragørs Venstreborgmester i 2021 forlod posten i utide på grund af et jobskifte. I seneste periode har hun været formand for Klima- By- og Erhvervsudvalget. Fra årsskiftet er hun ude af det daglige byrådsarbejde, men forbliver Venstres suppleant i kommunalbestyrelsen.

Helle Barth er overrasket over det personligt dårligt valg.

»Jeg ved ikke, hvad der er sket. Jeg har ikke ændret min tilgang til Venstrepolitik eller Dragør på nogen måde, men jeg har måske været en smule tonedøv i forhold til hvad vælgerne ville,« siger hun og peger på, at hun havde fokus på blandt andet klima og bibliotek, mens økonomi fyldte mest i den generelle debat.



Helle Barth var med i valgcafeen på Dragør Rådhus natten til onsdag. Foto: Tim Panduro

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER