Det var tæt på sidste udkald for Poul Henrik Nielsen, da han tirsdag var valgtilforordnet i Hollænderhallen. Fredag sætter han sig på et fly for at begynde en ny tilværelse i Minnesota i USA.
Dragør er huset og bilen solgt, men det hindrede ham ikke i at tage en sidste tjans for demokratiet tirsdag.
»Det er en borgerpligt, og det er hyggeligt, men det bliver mit sidste valg i Danmark,« siger han.
Kærligheden har lokket den 64-årige Dragørborger til Minnesota. De seneste tre-fire år har han fløjet turen frem og tilbage omkring 60 gange for at tilbringe tid sammen med sin udkårne – og deres hunde. For det var hundene, der førte til, at de mødte hinanden i første omgang.
»Jeg har en cairnterrier, og jeg mødte hende i en gruppe for folk, der kan lide den slags hunde,« siger han.
Hans hund er allerede i USA – det har den været siden december.
Poul Henrik Nielsen glæder sig selvsagt til det ny familieliv i et hus på 300 kvadratmeter i Minnesota. Og selv om han flytter til USA, slipper han ikke det politiske liv.
»Jeg er medlem af det demokratiske parti. Demokraterne står stærkt i Minnesota, hvor de har flertallet i både senatet og kongressen i delstatsparlamentet.«
