Hvad er der på spil for SF og Socialdemokratiet?

R
Af Rasmus Mark Pedersen
| | 0 min læsetid
Hvad er der på spil for SF og Socialdemokratiet?

I modsætning til længere inde på Amager, så er den røde blok, der her er i valgforbund sammen, ikke nogen, som har mulighed for at danne flertal alene.

Men der er stadig masser af muligheder for alliancer.

For SF håber man, at den landspolitiske fremgang bærer partiet ind denne gang. Spidskandidat Leif Nielsen har lagt en klar politisk profil, men om det rækker, eller bare sikrer Socialdemokratiet et ekstra mandat, må aftenen vise.

Nicolaj Bertel Riber (S) skal virkelig håbe på, at han som socialudvalgsformand ikke er blevet alt for ramt af skandalen på Enggården, og at vælgerne køber hans politik med, at genopretningsplanen faktisk havde virket, hvis man havde sikret politisk ro.

Samtidig har vi haft kommunalbestyrelsens eneste afhopper fra Socialdemokratiet, så de oprindelige 3 mandater er blevet reduceret til 2.

Kan partiet komme tilbage på 3 mandater?  Vil SF tage et eller måske to? Og er der en Mette Frederiksen-effekt, der smitter af?

Socialdemokratiet vil sandsynligvis gå langt for igen at komme med i en konstituering, og Nicolaj Bertel Riber har da også vist sig som en god og loyal samarbejdspartner, for hvem end han kan finde på at pege på.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER