Masser af alkohol på cykelturen og i buskene til festen

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Masser af alkohol på cykelturen og i buskene til festen
Final Bell – sidste skoledag. Foto: UngDragør

Alle 9.- og 10.-klasseselever mødtes til morgenmad på henholdsvis Store Magleby Skole, Nordstrandskolen og Dragør Skole onsdag den 13. maj. Det var sidste skoledag, udklædningerne var farverige, humøret var højt, og solen skinnede (i hvert fald i begyndelsen).

Men da den traditionelle cykeltur rundt til forældrene begyndte, fulgte alkoholtraditionen med. Trods opfordringer fra skoler og SSP om, at forældre ikke bør servere alkohol på cykelruten – fordi alle elever er mindreårige og i øvrigt skal rundt til 20–25 forældre – skete det ifølge Dragør Nyts oplysninger alligevel.

Ikke alle steder. Faktisk var der nogle klasser, hvor der slet ikke blev udskænket alkohol på ruten. Men i andre klasser oplevede man både, at de unge selv havde fyldt cykelkurven med alkohol, som de kunne drikke undervejs, og at man hos flere af forældrene også fik serveret alkohol. Nogle af de steder, hvor der ikke blev serveret alkohol, var det svært at få de unge til at komme indenfor eller blive i mere end få minutter.

»Man vil nok ikke kunne komme udenom, at nogle af de unge selv har taget lidt alkohol med. Men at man – efter kommunens indsats med en alkoholfri fællesskabsfest og opfordring til ikke at skænke alkohol ud på cykelruten – stadig oplever, at så mange forældre gør det, synes jeg er vildt. Og at nogle unge allerede var fulde ved 11–12-tiden og væltede eller kørte i grøften på cykelturen,« fortæller en forælder, der gerne vil være anonym.

En anden forælder var med til dele af fællesskabsfesten på Dragør Skole om aftenen og beretter, at de unge også havde holdt privat opvarmningsfest med alkohol mellem cykelturen og festen på Dragør Skole. De gemte alkohol i buskene udenfor skolen. De gik ned på skolens toiletter og vapede. Og mange fortsatte i øvrigt efter blot et par timer på skolen videre til private fester, som blev afholdt af elever og deres forældre, hvor der blev drukket alkohol til ud på de små timer.

»Det, der chokerer mig mest, er nok, at der er så mange forældre, der stadig mener, at de skal facilitere de unges alkoholforbrug på den måde. Og at man bliver set på som mærkelig, hvis man ikke synes, det er en god idé at skænke alkohol ud til mindreårige eller lægge hus til drukfester,« siger den anonyme forælder og fortsætter:

»Og så tror jeg, kommunen er nødt til at være mere ambitiøs med deres alkoholpolitik, så man på skolerne får lavet meget mere oplysende arbejde, hvor forældrene er inddraget. For der skal virkelig meget til for at ændre den her kultur. Vi er de voksne, der er nødt til at tage ansvar her – men alkohol er blevet så betændt et emne, at det er meget svært at snakke om uden at blive stemplet. Eller uden at ens barn bliver mobbet for sine forældres holdninger.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER