Der ryger færre øl og Breezers ned i halsen på Dragørs unge. Især hvis man ser på eleverne i 7. og 8. klasse, er antallet af unge, der slet ikke drikker alkohol, stigende. Samlet set har 64 procent af de unge i udskolingen aldrig drukket en hel genstand, og 83 procent har aldrig været fulde. Det viser den seneste Ungeprofilundersøgelse 2025/26 om ungelivet i Dragør.
Men ser man udelukkende på 9.-klasseseleverne, har 34 procent været fulde mindst én gang inden for den seneste måned. På dette klassetrin er det også omkring 40 procent, der generelt har prøvet at være fuld, og 40 procent, som har drukket mere end fem genstande inden for den sidste måned.
Det fører for mange til en del ubehagelige oplevelser. Samlet set har 33 procent af de udskolingselever, der drikker alkohol, inden for det sidste år oplevet ikke at kunne huske hele eller dele af aftenen på grund af alkohol. 33 procent har også oplevet at miste kontrollen. Og 21 procent har sendt en besked eller delt noget på sociale medier, de har fortrudt.
Derudover har otte procent af eleverne fra 7.-9. klasse, som drikker alkohol, været udsat for vold, og syv procent er kommet alvorligt til skade i forbindelse. Begge dele i forbindelse med druk.
Voksne skal tage mere ansvar
Alligevel drikker mange unge med forældrenes velsignelse. I hvert fald er det kun 21 procent af eleverne i 9. klasse, der oplever, at de ikke må drikke alkohol for deres forældre, hvor det gælder for cirka tre ud af fire af eleverne i 7. og 8. klasse.
Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), som er formand for Børne-, Borger- og Velfærdsudvalget, er alarmeret over tallene, og udvalget arbejder lige nu både med en ny misbrugsstrategi og en aktuel alkoholhandleplan. Pilen peger også på forældrene.