Positive og glade unge til festen. Tilbagemeldinger fra de unge på, at der var fede aktiviteter, lækker mad og god stemning. En deltagelse på cirka halvdelen af eleverne.
Sådan lyder den positive vinkling på den sidste skoledags-festival, som UngDragør på foranledning af kommunalbestyrelsen havde stablet på benene til 9.-klassernes sidste skoledag i Dragør før sommerferien. Et første forsøg på at skabe en alkoholfri fejring af afslutningen på folkeskolen.
Den negative vinkling er, at bandet på scenen ikke nåede at spille færdig, fordi alle de unge forlod festen før tid, da de skulle gøre sig klar til en anden traditionsrig fest på Dragør Strandhotel.
Børne-, Fritids- og Kulturudvalget havde en evaluering af arrangementet på dagsordenen til første møde efter sommerferien. Og her var der bred enighed om, at de mange positive erfaringer og UngDragørs store arbejde giver noget at bygge videre på.
»Mit budskab til udvalget var, at arrangementet på sidste skoledag skal vare hele aftenen, hvis det skal blive den eneste fejring af sidste skoledag og få opbakning fra alle. Det kræver både politisk vilje, engagement og ikke mindst noget økonomi bag. Om der kommer økonomi til at gøre det, beror jo på de kommende budgetforhandlinger. Men jeg oplever stor opbakning fra flertallet af kommunalbestyrelsens medlemmer,« siger formand for udvalget, Henrik Kjærsvold-Niclasen (V).