Taler de slet ikke sammen i Dragør?

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Taler de slet ikke sammen i Dragør?
Einer Jan Lyduch, formand for Dragør Fjernvarmes bestyrelse og viceborgmester i Tårnby.

Bestyrelsen i Dragør Fjernvarme er – mildest talt – ikke enige i borgmester Kenneth Gøtterups (C) udlægning af, hvorfor  den udfordrede økonomi i Dragørs fjernvarmeprojekt kom så meget bag på ham og de andre kommunalbestyrelsesmedlemmer.

Kenneth Gøtterup har blandt andet udtalt, at bestyrelsen i Dragør Fjernvarme valgte at lukke for kommunens embedsmænds adgang til økonomien, at selskabsloven betyder, at kommunalbestyrelsen ikke kan blande sig i fjernvarmeselskabets beslutninger, og at det er problematisk, at Dragør Fjernvarme har siddet med oplysninger, de ikke har delt med andre.

På den måde har de ikke levet op til deres ansvar.

Men det er simpelthen ikke rigtigt, lyder det nu fra bestyrelsen i Dragør Fjernvarme. Den består af otte medlemmer – fem fra kommunalbestyrelsen i Tårnby og tre fra kommunalbestyrelsen i Dragør – og mange af dem har mange års erfaring med sig fra bestyrelsen for Tårnby Forsyning.

Det er derfor tydeligt at mærke, at de føler sig stødt på manchetterne. For de mener i høj grad, de ved, hvad de har med at gøre.

Mest af alt virker de dog forundrede over, om man overhovedet ikke taler sammen i Dragør. For de forstår ikke, at det, der er blevet talt om på Dragør Fjernvarmes bestyrelsesmøder, ikke er blevet delt med kommunalbestyrelsen i Dragør.

Enten på de opfølgningsmøder, der skulle være mellem direktionen i forsyningen og direktionen i Dragør Kommune efter hvert eneste bestyrelsesmøde. Eller uformelt mellem de bestyrelsesmedlemmer, der kom fra Dragør og deres kollegaer hjemme i kommunalbestyrelsen.

»Vi har holdt omkring 20 møder (bestyrelsesmøder, generalforsamlinger, seminarer og styregruppemøder, red.), siden selskabet blev stiftet. Og hele vejen har vi jo talt om økonomien, og at prisfaktorerne vil ændre sig. Det er jo også derfor, vi løbende får lavet følsomhedsvurderinger. Og i min verden taler man vel sammen. Det er korrekt, at vi ikke kan sende referater ud fra lukkede møder. Men der har været fysiske møder mellem direktionen i Dragør Fjernvarme og Dragørs administration efter hvert eneste bestyrelsesmøde,« siger Einer Jan Lyduch, formand for Dragør Fjernvarmes bestyrelse og viceborgmester i Tårnby.

Han har svært ved at tro, at informationer om økonomi og detaljer i projektet i øvrigt ikke er gået videre fra bestyrelsen i fjernvarmeselskabet til kommunalbestyrelsen.

Pladder at henvise til lovgivning

Et andet bestyrelsesmedlem – Carsten Fuhr (C) – er helt enig.

»At begynde at tørre det hele af på selskabslovgivningen er simpelthen noget pladder. Vi har haft den procedure, at hver gang, der har været bestyrelsesmøde, har der været holdt møde med embedsværket i Dragør. Og da vi sagde nej til, at embedsværket kunne få adgang til vores elektroniske adgangssystem, så var det med henvisning til, at det ikke var et system, man kunne lukke tredjemand ind i. Det betød ikke, at de ikke måtte få referater og overleveringer på papir. Tværtimod,« siger han og fortsætter:

»Det, der har været problemet, er, at de tre udpegede bestyrelsesmedlemmer ikke har holdt møder med borgmesteren om, hvad der foregår i selskabet. Det er det, vi normalt gør i Tårnby. Vi har naturligvis en løbende dialog med både vores borgmester og de andre kollegaer fra kommunalbestyrelsen. Vi har taget for givet, at dem fra Dragør også taler sammen om det hjemme i kommunen. Måske skulle vi ikke have taget for givet, at vores procedurer var de samme. I hvert fald har jeg det lidt som om, jeg har stået på sidelinjen af en kamp, jeg ikke rigtig har forstået,« siger han.

Direktørafgang blev et problem

Carsten Fuhr oplever i øvrigt, at der i begyndelsen af Dragør Fjernvarmes levetid var løbende overleveringer mellem direktionen i Dragør Fjernvarme og forvaltningen i Dragør Kommune. Men at personaleudskiftning satte en stopper for kommunikationen.

»Det største skred i kommunikationen skete, da Pia Holm Nielsen (direktør i Dragør Kommune ind til 1. marts, hvor hun fik nyt job, red.) forlod butikken. Der blev ikke udpeget en tydelig efterfølger, og så tror jeg ikke, der har været den samme overlevering. Borgmesteren kan jo altid få at vide, hvad der foregår. Men han skal jo spørge, og det har han ikke gjort,« siger Carsten Fuhr.

Samme opfattelse har både Einer Jan Lyduch og Dennis Wollesen Clausen (V), et tredje bestyrelsesmedlem fra Tårnby i Dragør Fjernvarme.

»Kenneth (Gøtterup, red.) siger, at han ikke har fået noget at vide. Det må han snakke med sin egen forvaltning om. Forsyningens direktion fortæller, at de har orienteret løbende. Derfor må man spørge sig selv: Har der været den overdragelse, der skulle være? Det ved jeg ikke. Men forvaltningsloven er klar – hvis der er samtaler, så er der notatpligt. Og det må borgmesteren jo så kunne få adgang til,« lyder det fra Dennis Wollesen Clausen.

Man briefer da hinanden

Også han undrer sig over, om man slet ikke taler sammen i kommunalbestyrelsen i Dragør. I Tårnby er det kutyme, at man orienterer hinanden løbende om det arbejde, man laver i de bestyrelser, man er politisk udpeget til.

»Jeg har selvfølgelig ikke min daglige gang i Dragørs kommunalbestyrelse, så jeg ved ikke, hvordan det foregår. Men når vi har kommunalbestyrelsesmøder i Tårnby, har vi det – enten som et punkt eller bare som en mundtlig dialog – som fast element at orientere hinanden. Så alle er briefet på, hvor langt man er med det og det projekt, og hvor man er på vej hen. Måske er det politiske miljø i Dragør anderledes end i Tårnby,« siger han.

T: Oppositionen udelukket fra kommunikation

Peter Læssøe (T) mener ikke, han som bestyrelsesmedlem i Dragør Fjernvarme kunne have gjort mere for at orientere sine kommunalbestyrelseskollegaer i Dragør om økonomi og beslutninger i forsyningsselskabet.

»Dragørs borgmester og direktionen burde have haft mere indsigt i økonomien i fjernvarmeprojektet. Jeg er bare et menigt bestyrelsesmedlem, og jeg kan ikke få referater af, hvad direktionen i kommunen har talt med direktionen i selskabet om. Jeg regner jo med, at de har vendt tingene løbende. Men reelt ved jeg ikke, hvad de har talt om, fordi jeg ikke kan få adgang til de referater, da jeg har fået oplyst, at de ikke findes,« siger han.

Men har du ikke et ansvar for at fortælle dine kollegaer i kommunalbestyrelsen om de drøftelser, I tydeligvis har haft i Dragør Fjernvarmes bestyrelse om økonomien undervejs?

»Jeg har stillet mange forslag undervejs i kommunalbestyrelsen, som jo afspejler de drøftelser, vi har haft i Dragør Fjernvarmes bestyrelse. Og jeg har også stillet spørgsmål til, hvordan man sikrede en bedre kommunikation mellem direktionen i forsyningsselskabet og direktionen i kommunen. Men derudover vil jeg sige, at Kenneth Gøtterup jo kun taler med konstitueringspartierne. Os, der sidder udenfor, er jo blevet afskåret fra al kommunikation,« siger han.

carsten-fuhr.jpg
Carsten Fuhr (C), medlem af Dragør Fjernvarmes bestyrelse og ligeledes medlem af Tårnbys kommunalbestyrelse.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER