Selv om Dragør Fjernvarmes bestyrelse ikke mener, den usikre økonomi i fjernvarmeprojektet kunne komme som et chok, der trak tæppet væk under fjernvarmen i Dragør, så erkender de, at tilslutningsprocenten ikke var høj nok.
Der var alt for langt fra 35 procent (som var den endelige tilslutningsprocent, hvis man talte de boligforeninger med, der havde takket ja, men endnu ikke skrevet under) op til de nødvendige 65 procent. Det mener bestyrelsesmedlemmerne, der er flere grunde til – og som har været svære at styre for nogen.
»Hvis jeg skal forsvare vores borgmester lidt, så har det ikke været et nemt projekt at samle tilslutning til, når der både er en klimaminister og Troels Lund, der spænder ben. Det gjorde det svært at nå de 65 procent,« siger Peter Læssøe (T), der også sidder i Dragørs kommunalbestyrelse og henviser til, at man fra regeringens side pludselig blev meget uklar i mælet om, hvorvidt gassen skal udfases, og om biogas bliver en realitet som privat boligopvarmning.
Einer Jan Lyduch (A), Carsten Fuhr (C) og Dennis Wollesen Clausen (V), bestyrelsesmedlemmer fra Tårnby, er helt enige i, at der har været mange uforudsete hindringer på vejen mod at udrulle fjernvarmen i Dragør.
»Jeg synes, regeringen og Folketinget har taget røven på os og lavet utrolig mange benspænd. Tårnby har jo fjernvarme allerede og en infrastruktur at bygge videre på. Men Dragør står med et barmarksprojekt, som er meget sværere. Og så bliver det selvfølgelig endnu sværere af, at der har været så meget tidspres. At vi fik at vide, at der skulle være udrullet fjernvarme i alle kommuner senest i 2030, at der var deadlines at overholde for at få statsligt tilskud og så videre, samtidig med at der så blev sat spørgsmålstegn ved, om gassen alligevel blev udfaset,« siger Carsten Fuhr og fortsætter:
»På den måde blev fjernvarmen til et tvangsprojekt i stedet for et visionsprojekt, og det har selvfølgelig været svært at stå i Dragør og skulle sælge en bunden opgave om at udrulle fjernvarme, når man kunne se, det nok ville blive dyrt.«
De tre Tårnby-bestyrelsesmedlemmer mener også, det er derfor, der har været så meget fokus på prisen i Dragør. Borgerne har haft det fint med deres gasfyr, prisen på gas har været lav, og derfor har de følt, at de skulle kunne se en billigere løsning for sig, før de ville skifte gasfyret ud.
Der har ikke – hverken i borgernes bevidsthed eller i kampagnen for fjernvarme – været fokus på fremtidsvisionen i at vælge fjernvarme.