Om det overhovedet var realistisk at opnå en tilslutning på 65 procent til fjernvarmeprojektet i Dragør, vil de bestyrelsesmedlemmer i Dragør Fjernvarme, som Dragør Nyt har talt med, stille spørgsmålstegn ved.
De mener alle, det var et meget ambitiøst mål, og de forklarer, at de i Dragør Fjernvarmes bestyrelse mange gange har diskuteret, at projektet burde være startet et helt andet sted. Nemlig ved at udrulle fjernvarmen i et meget mindre område først – for eksempel ved at starte med at lægge fjernvarme ind i kommunale bygninger, boligforeninger og virksomheder i en etape 1 eller etape 0.5.
»Jeg synes, man skulle have udrullet fjernvarmen i små bidder og have taget for eksempel etape 1 først. For al erfaring viser – blandt andet her i Tårnby – at når man først har fjernvarme, så vil flere kobles på, og så lander man på de over 90 procents tilslutning, der er brug for, for at det hele reelt hænger sammen,« siger Einer Jan Lyduch (A).
Han understreger, at bestyrelsen peger på, at det er meget optimistisk at udrulle et projekt på baggrund af 65 procents tilslutning, fordi man skal op på 80–90 procent for at sikre et rentabelt projekt. Fra Tårnby Forsynings direktion har man dog hele tiden peget på, at når man først 65 procents tilslutning, så kommer resten ret hurtigt dryppende, så man ender på de godt 90.
»Det bedste ville nok have været, hvis man startede med det, der hed etape 1. Så var fjernvarmen derude, og så var det nemmere for folk at se, at der kommer noget. Det er det, der har været vores erfaring i Tårnby,« supplerer Dennis Wollesen Clausen (V).
Og Carsten Fuhr (C) er enig:
»Vores oprindelige forslag, da vi startede i bestyrelsen, gik jo også på, at man skulle lave et område ad gangen. Starte med at lægge fjernvarme ud til industri, boligforeninger og offentlige bygninger, og så køre videre. Men især borgmesteren (Kenneth Gøtterup (C), red.) insisterede på et projekt, der omhandlede hele Dragør. Det er fornuftsmæssigt en god idé, fordi man selvfølgelig gerne vil sikre hele Dragør og ikke lade nogen tilbage. Men vores erfaring i Tårnby er bare, at det er ti gange nemmere at sælge fjernvarme til folk, når de kan se, det kommer. Altså når der er rør og gravemaskiner i gaderne. I stedet har man i Dragør prøvet at sælge et fjernvarmeprojekt, uden at borgerne kendte forudsætningerne,« siger han.
Tvivlergruppen ville komme senere
Samme melding kommer fra Peter Læssøe (T), der jo også sidder i Dragørs kommunalbestyrelse, som stod bag de endelige beslutninger om fjernvarmeudrulningen:
»Al erfaring viser, at når man er i gang, så kommer tvivlerne også med. Vi har måske en større tvivlergruppe i Dragør, end man har haft andre steder. De vil først blive overbevist, hvis vi kunne vise de, at nu har vi udrullet fjernvarmen til de kommunale bygninger, boligforeningerne og erhvervet, og det har nu kørt godt i tre år,« siger han.
Men er det ikke nemt at sidde og sige det nu? Hvorfor har I ikke som bestyrelse nævnt dette før, at I mener, det rigtige vil være at starte med etape 1 i stedet for det store projekt?
»Det er jo altid nemt at være bagklog. Men jeg har faktisk hele tiden foreslået det her med, at vi burde fokusere på etape 1. Senest på et kommunalbestyrelsesmøde i december 2024. Men pludselig var alle kontrakter klar til at blive underskrevet, og så var der ikke meget mere at gøre. Det her har jo ikke været et fælles projekt – det har været et projekt, som i høj grad er blevet aftalt og kørt videre af de to borgmestre. Kenneth Gøtterup fra Dragør og Allan Andersen (A, red.) fra Tårnby,« siger han.
Også bestyrelsesmedlemmerne fra Tårnby bakker op om, at det bestemt ikke var en hemmelighed, at de så det som mere fordelagtigt at starte med et mindre område. Men flertallet i Dragørs kommunalbestyrelse insisterede på, at det skulle være et alt eller intet-projekt. Og så mener de, deres rolle var at acceptere dette, da det trods alt var Dragør, det handlede om.