Neglebideriet er begyndt hos de 80 kandidater, der er stillet op til kommunalvalget i Dragør. Tre forskellige valgforbund og to partier sidder og venter på, hvordan stemmerne fordeler sig.
Det Konservative Folkeparti er i valgforbund med Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne.
Socialdemokratiet og SF er i valgforbund sammen.
Og Venstre er i valgforbund med Radikale Venstre, Anne Grønlund, Liberal Alliance og Moderaterne.
Sydamagerlisten og Liste T er ikke i valgforbund med nogen.
Et valgforbund betyder, at man slår sine stemmer sammen, når mandaterne skal fordeles. Det vil sige, at mandaterne først fordeles mellem valgforbund og de partier, der står alene – alt efter de stemmetal, der er.
Derefter går man i gang med at fordele mandaterne internt i hvert valgforbund. Det foregår efter D’Hondts metode, som går ud på at dividere hvert partis stemmetal med 1, 2, 3, 4 og så videre. Hver gang vælges det højeste fordelingstal til næste mandat.
Dette kan både betyde, at større partier trækker et mandat hjem til mindre partier i deres valgforbund. Det kan dog også betyde, at små partier hjælper de større partier med et ekstra mandat til valgforbundet.
