Debat

Hjemmeplejer: 40 minutter til at køre mellem 17 borgere er ikke nok

T
Indlæg af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Hjemmeplejer: 40 minutter til at køre mellem 17 borgere er ikke nok
Elisabeth Kolnes Frederiksens kritik fører til refleksion blandt politikerne. Foto: Tim Panduro

Det kan være svært at finde tid til både transport og pleje, når Dragørs hjemmeplejere kaster sig på cyklen for at hjælpe kommunens ældre.

Det fortæller Elisabeth Kolnes Frederiksen, der er fællestillidsrepræsentant for hjemmeplejen i Dragør, hvor hun har arbejdet i 20 år.

I alt 40 minutter fordelt på fire blokke er, hvad der er sat af. Det er ofte utilstrækkeligt, når hjemmeplejerne kører ud fra Wiedergården i Dragør.

»Hvis man har sin første borger i Store Magleby, bruger man hele sin tid fra den første blok på den ene tur fra Wiedergården. Så er der ikke tid til at komme rundt til de andre, og så går det fra borgernes tid,« siger hun, og bruger en weekendvagt, hvor hun havde 40 minutter til at køre mellem 17 borgere som eksempel.

Ravage i tidsplanerne

Blokkene er baseret på en aftale mellem forvaltningen og hjemmeplejerne. Men det ændrer ikke på, at de ikke rækker, mener hjemmeplejeren. Specielt ikke efter at mindstebesøgene blev sat ned til at vare fem minutter:

»Det er inklusive tid til at låse cyklen, komme ind til borgerne, tage jakken af og alle de andre ting. Det går ud over tiden med borgerne, og det samme gør transporten, hvor der slet ikke er sat nok tid af, og hvor der ikke er taget hensyn til den køretid, der måske er mellem borgerne,« siger Elisabeth Kolnes Frederiksen.

»Det skaber især ravage i tidsplanerne, når man har mange femminutters besøg på en vagt.«

Skal lette presset

Nicolaj Bertel Riber, der er socialdemokratisk kommunalbestyrelsesmedlem og formand for Social-, Sundheds-, og Arbejdsmarkedsudvalget i Dragør Kommune, er bevidst om udfordringerne.

»Jeg vil ikke kloge mig på, hvordan en vagtplan i hjemmeplejen konkret skal strikkes sammen, men det er klart, at der skal afsættes tilstrækkeligt med tid til, at man kan komme frem og tilbage,« skriver han til Dragør Nyt.

»Der er ingen tvivl om, at det at arbejde i ældreplejen – det være sig på et plejehjem eller som udekørende – er hårdt, og der er pres på i hverdagen. Det pres har vi et ansvar for at lette.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER