»Vi har allerede et godt samarbejde med Tårnby, og jeg vil gerne have speedet den proces op, hvor vi ser på områder, hvor vi kan samarbejde mere.«
Sådan siger borgmester Kenneth Gøtterup (C) om det, at der i konstitueringsaftalen er indføjet et afsnit, hvor man lægger op til at få udarbejdet et mulighedskatalog for kommunale opgaver, hvor man kan samarbejde mere med Tårnby Kommune.
Men betyder det, at mulighedskataloget kommer til at stå i stedet for den undersøgelse til 700.000 kroner af fordele og ulemper ved en sammenlægning med Tårnby Kommune, som Sydamagerlisten fik skrevet ind i budgetaftalen?
»Det er ikke noget, jeg har talt med mine konstitueringspartnere om endnu. Men jeg forestiller mig ikke, at vi får lavet den undersøgelse nu. For der er ikke længere partier i kommunalbestyrelsen, der ønsker en sammenlægning med Tårnby. Så vil jeg hellere bruge kræfterne på at styrke samarbejdet med Tårnby,« siger Kenneth Gøtterup.
V og A: Det har vi ikke taget stilling til
Nicolaj Bertel Riber (A) siger, at mulighedskataloget skal ses helt separat fra undersøgelsen af sammenlægning med Tårnby, som han ikke har taget stilling til endnu.
»Mulighedskataloget handler om, at der er nogle oplagte muligheder for samarbejde med Tårnby grundet vores naboskab,« siger han.
»Vi har ikke taget stilling til, om den undersøgelse skal skrinlægges. Men vi har givet udtryk for, at vi stadig er interesseret i at undersøge, hvordan vi kan lave konkrete samarbejder med Tårnby på service og drift. Vi samarbejder, hvor det giver mening, men Dragør skal være Dragør,« supplerer Henrik Kjærsvold-Niclasen (V).
Samarbejde med Tårnby
Det står der i konstitueringsaftalen:
Dragør Kommune har i dag et samarbejde med Tårnby Kommune og opfordrer til, at der udarbejdes et mulighedskatalog på områder, hvor vi kan samarbejde til gavn for borgerne – enten for at sikre højere faglig kvalitet eller frigive midler. Dette fokus fastholdes i den kommende valgperiode og skal intensiveres.