Ungeråd: Ord er ikke nok

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Ungeråd: Ord er ikke nok
Skaterne i Dragør kan – måske – få en større bane. Foto: Thomas Mose.

Et nyt samlingssted for unge i Dragør har været nævnt mange gange i valgkampen – både af de unge selv og af politikerne. Alt fra et nybygget fritids- og kulturhus på havnen til renovering af Krudthus 2 har været i spil.

Blandt de tre partier, der er endt med at konstituere sig efter valget – Det Konservative Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet – har der også været udtrykt et ønske om at skabe et nyt sted til de unge.

I konstitueringsaftalen har de da også sat ord på det. Her står, at UngDragør skal finde en løsning på at finde bedre lokaler til unge fra 7. klasse og op til 18 år. Men det skal ske i eksisterende bygninger.

Derfor er David Prammann Schrøder, formand for DSU Amager og medlem af Dragørs ungeråd, da også kun forsigtigt optimistisk i sin reaktion på aftalen, og hvad den konkret lover.

»Jeg har kæmpet for et værested til unge siden min tid som formand for FEDK (Fælles Elevråd Dragør Kommune, red.) for tre år siden. Og det glæder mig, at UngDragør nu er udpeget til at finde løsninger for bedre lokaler til unge fra 7. klasse til 18 år. Men jeg er bekymret for projektets fremtid, hvis der ikke bliver prioriteret finansiering,« forklarer han.

Kampen er ikke slut

David Pramann Schrøder prikker dermed til det faktum, at der ikke er nævnt noget om penge i aftalen, og at der tværtimod skrives, at de nye lokaler skal findes inden for eksisterende bygninger.

Noget, der ikke helt flugter med, at han og mange andre unge har peget på, at Elisenborg – som 6.- og 7.-klasserne bruger i dag – minder for meget om dengang, de gik i klub. De ønsker noget nyt og anderledes.

Så de unge er ikke færdige med at kæmpe for et nyt værested, mener han.

»Skal projektet lykkes – og give langt bedre rammer end dem, 6.- og 7.-klasserne bruger i dag, som vi efterspørger – kræver det både en reel økonomisk plan og en nødvendig investering. Vi bruger mange midler på ældreområdet og næsten ingen på de unge. Nu er opbakningen der, og det er fantastisk. Men ord er ikke nok. Der skal handling til, og jeg vil fortsat kæmpe for, at Dragørs unge får den investering, de fortjener,« lyder det fra David Pramann Schrøder.

Nyt samlingssted for unge

Det står der i konstitueringsaftalen:

»På demokratidagen for unge i 2025 var der tydelige udmeldinger fra de unge om, at der ønskes en større nærhed, hvordan der kan laves bedre tilbud fra 7. klasse og op til det fyldte 18. år. På den baggrund ønsker vi, at der under navnet UngDragør igangsættes en proces, hvor det ses på:

Ungerådet og Fælles Elevråd laver en vurdering af, hvordan der inden for de eksisterende bygninger kan etableres bedre lokaler til unge, der kan fastholde/tilknytte dem i UngDragør.«

Hvad sagde spidskandidaterne før valget?

Her er, hvad de tre spidskandidater for henholdsvis Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet svarede før valget, da de af Dragør Nyt blev stillet spørgsmålet: Hvad vil du konkret gøre for at sikre et godt ungdomsliv?

Henrik Kjærsvold-Niclasen (V): »Jeg vil arbejde for et sted, hvor de unge kan være, og der er nogen, der lytter. UngDragør spiller en nøglerolle. Måske kunne vi udforske området ved havnen, for eksempel omkring den nye skaterbane. Kan man her lave et fysisk sted, der kan være et samlingspunkt om sommeren, hvor de unge har medbestemmelse, men hvor der samtidig er en voksen til stede. Det kan skabe et nyt fællesskab og forebygge ensomhed.«

Kenneth Gøtterup (C):
»Jeg tror ikke, at ungdomsliv bare er én ting, for de unge har forskellige behov på forskellige alderstrin. Men vi skal understøtte vores idræts- og foreningsliv med tilskud og banekapacitet. Og så mener jeg, at UngDragør var en rigtig god beslutning med rigtig mange gode tilbud, der arbejder sammen i stedet for at konkurrere. Når man når 9. klasse, begynder man at kigge udad, og det er naturligt og endda vigtigt at komme ud på den anden side af tunnellen. Men vi kan også se på, om vi kan lave klubmiljøer for den aldersgruppe.«

Nicolaj Bertel Riber (A):
»Med mine 36 år er jeg den yngste i kommunalbestyrelsen, så det er ikke os, der skal svare på det spørgsmål. Vi skal tale med de unge selv. Der ligger blandt andet superinspirerende kræfter i ungerådet. Hvilke input har de for eksempel til, hvordan man kan skabe det her uformelle mødested for de unge, som vi mangler?«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER